Beste heer / mevrouw,
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers is een van de maatregelen van het kabinet om de gevolgen van het coronavirus op te vangen. De verstrekte TOZO-uitkeringen worden door gemeenten geadministreerd onder de reeds bestaande regeling ‘Besluit bijstandsverlening zelfstandigen’ (Bbz). Dit heeft als onbedoeld bijeffect dat de aanmeldingen van de Tozo nu ook kunnen worden meegenomen in de reguliere gegevensuitwisseling met het inlichtingenbureau, namelijk die van het StUF bestand voor de Rechtmatigheidscontrole. Indien u een Tozo-uitkeringsdossier (als onderdeel van de Bbz) aanlevert via het reguliere StUF bestand voor Rechtmatigheidscontrole, worden alle bronnen bevraagd, terwijl dit voor de Tozo niet noodzakelijk is.
Onrechtmatige bevraging
Er is sprake van onrechtmatige bevraging indien gemeenten de Tozo-dossiers via de reguliere StUF aanlevering voor samenloopsignalen aan het Inlichtingenbureau aanleveren. Dan wordt er namelijk getoetst op voorwaarden die niet van toepassing zijn voor de Tozo. Denk bijvoorbeeld aan vermogenssignalen en signalen die informatie verschaffen over voertuigbezit.
Geen aanlevering van de Tozo via het reguliere StUF bestand
Het is voor het Inlichtingenbureau niet mogelijk om de Tozo-dossiers te herkennen binnen de reguliere StUF aanleveringen. Wij verzoeken u daarom met klem om de Tozo-dossiers niet aan het Inlichtingenbureau te leveren. Het inlichtingenbureau heeft daarnaast ook gesproken met de pakketleveranciers, om te voorkomen dat de Tozo-dossiers terecht komen in de reguliere StUF leveringen. Zij onderkennen dit probleem en onderzoeken of het nodig is om het softwarepakket hierop aan te passen. Indien hiervoor aanpassingen nodig zijn, zullen zij u hierover informeren.
Achteraf controle verstrekking Tozo
Bij de uitwerking van de Tozo woog zwaar dat de regeling snel ingevoerd kon worden en dat gemeenten bij de uitvoering van de regeling in staat zijn om grote aantallen aanvragen voortvarend af te handelen. Dat betekende dat de administratieve lasten, zowel voor de zelfstandige als voor gemeenten, beperkt moesten blijven. Om die reden is de controle vooraf beperkt en wordt achteraf nog (steekproefsgewijze) controle uitgevoerd. De invulling van de controle achteraf wordt momenteel door SZW, in afstemming met VNG en Divosa nog nader uitgewerkt. Hierover volgt nog informatie vanuit SZW/VNG/Divosa.
Contact
Heeft u naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen? Neem dan contact op met de Servicedesk. Dit kan telefonisch via 0800 22 11 22 of per mail via servicedesk@inlichtingenbureau.nl. Wij helpen u graag verder.
Met vriendelijke groet,
Servicedesk Stichting Inlichtingenbureau
|